Hoe herken ik een neptelefoontje?
Neptelefoontjes
Je aan de telefoon voordoen als iemand anders is een beproefde manier van criminelen om geld of persoonlijke gegevens los te peuteren. Wees voorbereid en lees hieronder wat je kunt doen en wat je zeker niet moet doen.
Problemen met (bank)rekening
Een bankmedewerker belt en vertelt dat de instellingen voor internetbankieren niet goed staan. Of dat de bankrekening is geblokkeerd om een bepaalde rekening. De medewerker kan het direct oplossen wanneer u het rekeningnummer en de inloggegevens doorgeeft. Of soms wordt gevraagd om internetbankieren te starten om samen stappen te doorlopen.
Ga hier nooit in mee. Persoonlijke gegevens of inlogcodes zijn strikt privé. Officiële medewerkers zullen nooit hierom vragen. Krijgt u zo’n oplichter aan de telefoon kap het gesprek dan af. Laat u niet ompraten en verbreek gewoon de verbinding.
Helpdeskfraude
Een medewerker van Microsoft of Apple belt en deelt mee dat er iets mis is met de computer. Geen paniek want de medewerker is er om dit op te lossen. Installeer een eenvoudig programma en de medewerker neemt kort de computer over om de problemen te herstellen.
Doe dit niet. Deze methode om computerproblemen op te lossen bestaat. Ook SeniorWeb biedt zo’n optie aan. Maar dat gebeurt nadat u om hulp hebt gevraagd. Het is natuurlijk bijzonder raar wanneer bedrijven uit eigen beweging contact met u opnemen en mededelen dat u een computerprobleem hebt.
Samengevat: telefoontjes van Microsoft, Apple of een ander groot bedrijf die uit de lucht komen vallen, zijn altijd verdacht. Ga er nooit op in.
Gemiste oproep
Mobiele telefoons worden ook gebruikt voor een andere bekende oplichtingstruc. Op het scherm verschijnt een melding van een gemiste oproep van een vreemd of buitenlands telefoonnummer. Wie naar het nummer belt is de pineut. De kosten voor het bellen komen op rekening van de beller. Van u dus. Daarom: gebeld door een onbekend raar of buitenlands nummer? Bel niet terug!
Echte hulptelefoontjes
Soms belt er echt een medewerker van de bank, uw provider, Microsoft of Apple om te helpen bij een probleem. Hoe controleert u of dat echt zo is? Op de eerste plaats zal zo’n medewerker nooit persoonlijke gegevens verlangen. Gebeurt dit wel, hang dan gewoon op.
Twijfelt u nog steeds? Vraag naar de naam van de medewerker, de afdeling waar deze werkt en naar het algemene nummer van de instantie in kwestie. Dat nummer controleert u op internet. Is het echt een nummer van de Rabobank of Microsoft? Klopt het nummer? Bel dan terug naar het algemene nummer en vraag naar de medewerker die u aan de lijn hebt gehad.