JAARVERSLAG 2020 KBO AFDELING TILBURG REESHOF

Voorwoord

Helaas is het verenigingsjaar 2020 beheerst door corona. Daardoor zijn alle activiteiten op losse schroeven komen te staan. Van de 25 geplande activiteiten mochten er maar 4 doorgaan. Dit betekende minder mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. Mede hierdoor nam het risico dat mensen zich eenzaam gingen voelen toe. Om met de leden die niet actief online zijn in contact te blijven zijn er extra nieuwsbrieven bezorgd. Hierin zijn ook de telefoonnummers vermeld die de leden 24 uur per dag kunnen bellen voor een gewillig oor of advies.

Bestuur en organisatie

Door de coronamaatregel konden er maar een beperkt aantal leden deelnemen aan de jaarvergadering van 18 september. Tijdens deze vergadering is het aftreden van Mia van den Broek bekend gemaakt. Hans Sweep fungeerde al geruime tijd als vicevoorzitter, maar moest nog officieel worden gekozen. Er hebben zich 2 nieuwe bestuursleden aangemeld. Mevrouw Monique Jansen heeft een jarenlange ervaring op administratief gebied. De heer Lambert van den Berg heeft veel bestuurlijke ervaring als burgemeester van Lith en als dijkgraaf. De 3 bestuursleden worden per acclamatie aangenomen door de 25 aanwezige leden en de 10 leden die een machtiging tot stemmen hadden ingeleverd. Uitbreiding van het bestuur is wenselijk om het aantal activiteiten uit te blijven voeren. Omdat er nu 8 bestuursleden zijn zal bij staking van de stemmen de voorzitter een 2e stem uitbrengen. Hiervoor worden de statuten aangepast.

Het financiële overzicht wordt apart aangeboden en in de jaarvergadering apart door de penningmeester toegelicht.

De RABO Clubactie heeft dankzij de leden €651,30 opgebracht. In december hebben wij de leden een reep chocolade bezorgd met een Kerstwens. Hiervoor hebben we een subsidie van € 250,00 ontvangen.

Ledenbestand

Tijdens de jaarvergadering hebben we de overleden leden van 2019 herdacht door hun namen te noemen en 1 minuut stilte in acht te nemen. Over het gehele jaar zijn er 29 leden overleden. Op 1 januari 2021 zijn er 676 leden waarvan 25 gastleden. Gastleden zijn leden die ook nog bij een andere KBO afdeling lid zijn. Zij betaalden daar de volledige contributie en aan onze afdeling € 12,00. Ondanks alles hebben we toch ruim 80 nieuwe leden mogen verwelkomen maar ook een groot aantal hebben opgezegd i.v.m. verhuizing en geen mogelijkheden meer hebben om ergens aan deel te nemen etc. Helaas zijn er ook 30 leden overleden die we tijdens de jaarvergadering zullen gedenken.

Van de contributie van €22,00 dragen wij € 11,00 af aan KBO Brabant die hiervoor de belangen van alle afdelingen behartigt op provinciaal en nationaal niveau. Informatie hierover en over activiteiten van de KBO afdelingen vindt u in de ONS die 11 X per jaar bij u bezorgd wordt, inclusief de Nieuwsbrief van onze afdeling.

Activiteiten

Onze afdeling was nauw betrokken bij de uitvoering van de Zomertour, een zesweeks zomerprogramma, die in samenwerking met de Wijkraad, ContourdeTwern en Gezondheidscentrum Reeshof werd georganiseerd. De activiteiten die weel doorgang konden vinden waren o.a. een buitenbingo, een kletsterras en doe-middagen in de tuin van Beurden. Gezien de wat moeilijke situatie met betrekking tot het kenbaar maken van het programma, was het aantal deelnemers in de aanloop van het programma beperkt.

Educatieve activiteiten Aantal deelnemers

Kom in beweging 34

Informatie webmaster 7

Lezing Stoute Schoenen 12

Dag reisje en excursies

Senioren expo 50

Lochal Tilburg 37

Tuinrondleiding 2X 30

Overige activiteiten

Hierbij gaan we uit van een gemiddeld aantal deelnemers

Biljarten 3X per week in totaal 20 weken 18

Bingo 2X 30

Bridge 13X 16

Hobby club 26X 4

Soos op zondag 3X 27

Stoelyoga 21X 13

Fietsen 7X 9

Koersbal 20X 23

Heidepark wandeling 4X 18

Doemiddag bij 7 Geitjes 93

Wandelen 21X 74

Werelddans 23X 24

Qi Gong 13X 14

Zomertour (diverse activiteiten)18 X 7

Belangenbehartiging

Invulhulp belastingformulier 46

Overzicht en verslag activiteit “Lief en Leed” 2020

De activiteit ”Lief en Leed” werkte het afgelopen jaar met 7 vrijwilligers.

Onderstaand een overzichtje van de werkzaamheden, die door onze vrijwilligers tijdens het jaar met de coronacrisis, met enthousiasme zijn verricht.

Zij brachten voor zover nog mogelijk een bezoek bij de leden, die 80 – 85 – 90 – of 95 jaar werden. Dit jaar waren er in totaal 43 bijzondere verjaardagen, zoals wij die noemen.

Er werden 23 leden 80 jaar, 14 leden 85 jaar, 3 leden 90 jaar en 1 lid 95 jaar.

Helaas, door de corona problemen zijn er maar een tiental bezoeken afgelegd kunnen worden. Alle overige leden zijn verrast met een telefoontje en daarna een felicitatie en een cadeaubon in de brievenbus. De reactie van de leden was blij verrast.

Zij brengen een bezoekje bij de leden, als bij de afdeling bekend is , die 50 of 60 Jaar getrouwd zijn. Helaas, geen enkel bruidspaar heeft dit jaar deze heugelijk gebeurtenis bij de afdeling bekend gemaakt. Er zijn dit jaar geen bezoeken afgelegd of felicitaties verstuurd.

Zij brengen een bezoekje bij leden, die als bij de afdeling bekend, een ernstige ziekte of ongeval hebben gehad. Afgelopen jaar zijn er 4 leden bezocht.

TOT SLOT

Ook voor de vrijwilligers bleek het niet altijd duidelijk wat nog wel of niet doorgang kon vinden. De bezorgers van de Ons zijn bereid gevonden om de extra Nieuwsbrieven rond te brengen. WIJ BEDANKEN HEN HEEL HARTELIJK VOOR HUN INZET.

Het Bestuur:

Johan Didden, voorzitter