Zo veilig mogelijk internetbankieren
Risico’s internetbankieren
Dankzij internetbankieren hebben mensen steeds minder contant geld in handen. Regel alle bankzaken eenvoudig op de website van een bank. Of gebruik hiervoor een app op een smartphone of tablet. Geld overschrijven is binnen een paar muisklikken of schermtikken geregeld.
Steeds meer digitaal
Sinds de komst van internetbankieren zijn fysieke bezoekjes aan de bank bijna verleden tijd. Steeds meer gaat digitaal. Zo verdwijnt vanaf 1 juni 2023 de acceptgirokaart definitief. Internetbankieren biedt veel gebruiksgemak, maar er is helaas ook een keerzijde. Hackers en oplichters proberen via slinkse fraudetrucs geld te ontfutselen. Dat doen zij bijvoorbeeld met valse e-mails, WhatsApp-berichten, sms’jes en telefoongesprekken. Soms kloppen de fraudeurs zelfs bij mensen op de deur. Trap niet in de verzonnen praatjes!
Vertrouwde computer
Voer bankzaken altijd uit op een apparaat dat u vertrouwt, namelijk een eigen pc, laptop, tablet of smartphone. Gebruik dus geen openbare computer in de bibliotheek of het internetcafé. Daarin schuilt een mogelijk gevaar. Zo bestaat er spionagesoftware die toetsaanslagen kan onderscheppen. Hackers krijgen ingevoerde wachtwoorden zo op een presenteerblaadje aangereikt.
Installeer updates
Regel bankzaken gewoon thuis, zodat er niemand stiekem over uw schouder meekijkt. Installeer altijd nieuwe updates van het besturingssysteem. Microsoft dicht namelijk regelmatig openstaande achterdeurtjes in Windows. Stel daarnaast een moeilijk te achterhalen toegangscode of wachtwoord in op de computer. Tot slot kunt u beter geen illegale programma’s installeren.
Banksite bezoeken
Er bestaan allerlei vervalste websites van bestaande banken. Die lijken soms net echt. In werkelijkheid zijn deze websites eigendom van criminelen. Zij proberen hiermee gegevens van bankklanten te onderscheppen. Zorg dat u altijd op de originele website van de bank terechtkomt. Ga daarom nooit via een link op Facebook of een andere website naar de banksite. Negeer daarnaast banklinks in WhatsApp-berichten, sms’jes en e-mails.
Altijd op de officiële website van de bank belanden is niet moeilijk. Typ hiervoor in de adresbalk van de browser het correcte webadres, bijvoorbeeld www.ing.nl, www.rabobank.nl of www.abnamro.nl. U voegt deze vertrouwde website eventueel aan de favorieten of bladwijzers van de browser toe. Het is dan in het vervolg niet meer nodig om het webadres handmatig te typen.
Veilige verbinding
Het is belangrijk dat de verbinding tussen de bank en de computer veilig is. Ziet u in de browser voor het webadres een hangslotje? De verbinding is in dat geval beveiligd. Niemand kan de gegevens tussen de computer en de bank onderscheppen. U kunt nu dus veilig inloggen en vervolgens internetbankieren. Bij een doorgestreept hangslotje, vraagteken of uitroepteken is de verbinding onveilig. Verlaat de website onmiddellijk.
Vertrouwd netwerk
Het is verstandig om banktransacties uitsluitend via een vertrouwd netwerk af te handelen. Dat kan met het (draadloze) thuisnetwerk. Overigens is het wel een vereiste dat het wifi-netwerk voldoende is beschermd. Hebt u een open draadloos netwerk zonder wachtwoord? Breng dan eerst de beveiliging op orde voordat u gaat internetbankieren. Hackers kunnen het verkeer op onbeveiligde netwerken namelijk gemakkelijk afluisteren. Internetbankier daarom nooit via openbare netwerken van campings, luchthavens, hotels, restaurants en andere openbare plekken.
Mobiele app
Elke Nederlandse bank heeft een eigen app. Bankier hiermee veilig op een tablet of smartphone. Installeer een bank-app altijd vanuit de officiële App Store of Play Store van het mobiele toestel. Met name voor Android-apparaten bestaan er ook alternatieve (onbetrouwbare) applicatiewinkels. Laat die links liggen.
Extra veiligheid
Doe vanuit de mobiele app geen banktransacties via een openbaar wifi-netwerk. Dat kan wel met uw eigen draadloze thuisnetwerk. Verder is het ook mogelijk om middels een mobiele internetverbinding veilig te bankieren, bijvoorbeeld via het 4G- of 5G-netwerk. De mobiele app zet automatisch een veilige verbinding op tussen de smartphone/tablet en bank. Banken brengen geregeld nieuwe versies van hun apps uit. Gebruik altijd de laatste versie. Voor extra veiligheid is het van belang dat u op de smartphone een toegangscode, wachtwoord, vingerscan of gezichtsherkenning instelt.
Antivirussoftware
Windows 10 en 11 hebben van zichzelf al goede beveiliging. Toch installeren veel mensen liever antivirussoftware van een gespecialiseerde aanbieder, bijvoorbeeld Norton, McAfee, ESET, Bitdefender of AVG. Vaak hebben deze beveiligingsprogramma’s een speciale browser. Hiermee kunnen mensen veiliger internetbankieren. Zo’n streng beveiligde browser maakt namelijk geen contact met andere programma’s of apps. Gebruik deze browser om bijvoorbeeld naar de website van ING, ABN Amro of Rabobank te gaan.
Deel nooit inloggegevens
Goed om te weten is dat banken nooit naar inloggegevens vragen. Deel dus geen wachtwoorden, codes en andere persoonsgegevens zodra daar via een e-mail, sms-bericht of telefoonoproep om wordt gevraagd. Soms lijkt het alsof je een e-mail van de bank ontvangt, maar blijkt die in werkelijkheid afkomstig van een oplichter. Deze e-mail lijkt net echt, omdat het bericht is opgemaakt in de huisstijl van de bank. De fraudeur probeert mensen bijvoorbeeld via een link naar een valse inlogpagina te lokken. Dit noemt men phishing. Wees hiervoor op uw hoede en klik in een e-mailbericht van uw ‘bank’ nooit een link aan. Open ook geen bijlage van een verdacht e-mailbericht.
Telefonische oplichters
Brutale oplichters doen zich soms voor als een medewerker van de bank. Zij bellen nietsvermoedende klanten op en vertellen bijvoorbeeld een overtuigend verhaal dat het geld niet veilig op de rekening staat. Het zogenaamde advies luidt dan meestal om het geld zo snel mogelijk naar een andere rekening over te maken. Soms willen ze hiermee ‘helpen’ door de computer op afstand over te nemen. Dat kan met een speciaal programma. Trap er niet in, want het doel van deze oplichters is om geld naar hun eigen (buitenlandse) rekening door te sluizen.
Banken bellen hun klanten nooit op om geld naar een andere rekening over te maken. Ook vragen zij niet naar inloggegevens, pincodes, betaalpassen of ID-bewijzen. Beëindig bij de geringste twijfel direct het telefoongesprek. Bel de bank vervolgens zelf op om de betrouwbaarheid te controleren.
Veiligheidsmaatrelen banken
Banken houden de veiligheid van hun websites en apps nauwlettend in de gaten. Zo accepteren financiële instellingen alleen sterke wachtwoorden. Daarnaast is er bij de inlogprocedure van banken een extra beveiligslaag ingebouwd. Logt een ING-klant bijvoorbeeld op de banksite in, dan is het noodzakelijk om de aanmelding in de app op een smartphone te bevestigen. ABN Amro (e.dentifier) en Rabobank (Random Reader) reiken daarnaast elektronische paslezers aan hun klanten uit. In combinatie met de pinpas en pincode kunnen rekeninghouders zich hiermee bij de banksite identificeren. Dergelijke veiligheidsmaatregelen zijn misschien niet zo gebruiksvriendelijk, maar ze vervullen wel een belangrijke functie. Namelijk om uw zuurverdiende centen zo goed mogelijk te beschermen!